Najčastejšie sú kvôli batériám diskutované elektrické automobily, pri ktorých sa výrobcovia predbiehajú najmä s maximálnym dojazdom na jedno nabitie. Zostáva však otvorená otázka, čo robiť v prípade, keď v zime uviaznete niekoľko hodín v kolóne. Pokiaľ si budete kúriť, rýchlo spotrebujete všetku energiu z batérie.
Obdobným problémom môže byť aj pomerne dlhá doba nabíjania a nedostatočný počet nabíjacích staníc. Tieto problémy našťastie pri použití akumulátorov v náradí a záhradnej technike odpadajú. Moderný lítiový akumulátor má niekoľkonásobne vyššiu kapacitu ako dnes už zastarané batérie s niklovými článkami. Lítiové akumulátory sú vybavené riadiacou jednotkou, ktorá sa stará o rovnomerné nabíjanie aj vybíjanie jednotlivých článkov tak, aby bola zaistená ich maximálne dlhá životnosť.
Zamerané na akumulátory. Ako sa o nich v zime postarať?
Neustálym vývojom prechádzajú aj samotné lítiové články. Pri rovnakej veľkosti sa zvyšuje ich kapacita. Do akumulátora sa tak zmestí stále viac energie bez toho, aby sa akokoľvek zväčšovali jeho rozmery alebo stúpala jeho hmotnosť. Lítiové akumulátory sú naopak spravidla menšie a ľahšie ako predtým používané niklové akumulátory, pričom majú aj niekoľkonásobne vyššiu kapacitu. Stroj s lítiovým akumulátorom je ľahší a vydrží pracovať na jedno nabitie aj dlhšie.
Akumulátorová kosačka vyžaduje vlastne len pravidelné brúsenie noža
V čom sú akumulátorové stroje lepšie?
Nie je to tak dávno, kedy sme mohli vyberať iba medzi strojmi poháňanými spaľovacím motorom alebo elektrickou energiou zo zásuvky. Spaľovací motor má síce vysoký výkon, na plnú palivovú nádrž vydrží pracovať aj celé hodiny av prípade nutnosti palivo kedykoľvek dolejete z kanistra. Nie ste obmedzovaní žiadnymi prívodnými káblami a tiež stroje môžete používať aj tam, kde nie je elektrina dostupná, ale…
Spaľovací motor je pomerne zložitý stroj, ktorý si vyžaduje pravidelnú údržbu. Musí byť dokonale nastavený, pravidelne sa musí meniť zapaľovacia sviečka, vzduchový filter alebo olej. Neskúsení používatelia môžu mať niekedy problém s jeho naštartovaním. Spaľovací motor je hlučný, ťažký, produkuje emisie. Pracovať napríklad s benzínovou motorovou pílou v uzavretej miestnosti nie je možné kvôli jedovatým splodinám z výfuku.
Klasický elektrický stroj má síce ľahkú údržbu, je menej hlučný, ľahší, ale ten prívodný kábel… Tam, kde nie je elektrina, máte smolu a tam, kde je, musíte neustále dávať pozor na kábel. Obmedzuje vás pri práci, neustále sa niekde mýli, neraz ho niekto omylom presekol kosačkou alebo prestrihol plotostrihom. Najhoršie je, keď vám chýba pár centimetrov dĺžky prívodného kábla, aby ste s náradím dosiahli tam, kam potrebujete.
Tip redakcie: Potrebujete vytvoriť mobilnú aplikáciu? Navštívte it-outsource.sk